W internecie znajdują się treści na rozmaite tematy. Co sprawia, że niektóre czyta się łatwo i przyjemnie, a inne nie są wciągające? Czy samodzielnie jesteś w stanie napisać dobry i ciekawy artykuł będący jednocześnie świetnym narzędziem marketingowym? Oczywiście że tak. Wystarczy pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Świetny artykuł jest połączeniem interesującej treści podanej w przyjaznej do czytania formie. Jest to ważne, niezależnie od tego czy tworzysz długi, czy też krótki tekst. W przeciwnym razie czytelnik zamiast zapoznać się z tekstem już po paru sekundach zrezygnuje, dalej szukając atrakcyjnych treści. Co więc zrobić, żeby skutecznie przykuwać uwagę czytelnika?
Dobry temat to nie wszystko
Oczywiście wybranie odpowiedniego tematu może zacznie ułatwić Ci pracę. Jednak nawet mniej „wciągające” zagadnienie może być przedstawione w sposób intrygujący. Niezależnie od tematu, czytanie napisanej treści powinno sprawiać przyjemność odbiorcy.
Jaki cel ma spełniać tekst, który piszesz? Czy ma zachęcać do skorzystania z oferty? Przedstawić oferowany produkt? Niezależnie od celu, musisz zastanowić się, w jaki sposób chcesz namówić czytelnika do wykonania konkretnej czynności. W prostym i ciekawym tekście masz możliwość przedstawić siebie, jako osobę profesjonalną, której można zaufać. Jeśli się postarasz, internauci chętnie przeczytają tekst do końca, przejdą na inną stronę lub wypełnią formularz.
Zalety dobrego researchu
Mając określony temat, musisz dokładnie go omówić. Nie warto polegać jedynie na własnej wiedzy. Im więcej informacji zbierzesz, tym łatwiej stworzysz naprawdę ciekawą i wartościową treść. W efekcie powstanie tekst, który zbierze praktyczne informacje dla czytelników i który czyta się bez wysiłku.
Poczytaj różne artykuły odnoszące się do Twojego tematu. Dokładnie je przeanalizuj. Czy wszystkie aspekty są wystarczająco omówione? Spraw, żeby Twój tekst dokładnie je poruszał. Zebrane informacje muszą wyczerpać temat. Będziesz miał doskonałą bazę do stworzenia rzetelnego artykułu.
Cennym materiałem są również ciekawostki, statystyki (ale tylko ze sprawdzonych źródeł!), wykresy, publikacje lub cytaty znanych osób. Wykorzystanie takich elementów dodatkowo uatrakcyjni treść.
Nie zapomnij o sprawdzeniu jakie zwroty wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci szukając produktów podobnych do Twoich. To doskonały trop, z którego będziesz mógł wybrać dla siebie słowa kluczowe. Do tego za chwilę wrócimy.
Myśl jak potencjalny czytelnik
Zamiast skupiać się tylko na stworzeniu idealnego tekstu, czasem wczuj się w rolę własnego czytelnika. Zastanów się: czy na pierwszy rzut oka mój tekst chce się czytać?
Pamiętaj, że znaczna większość internautów tylko „skanuje” teksty wzrokiem. Jeśli nie przykujesz w żaden sposób jego uwagi, czytelnik ucieknie dalej, w poszukiwaniu ciekawszych treści. Niestety czytelnicy internetowi są niecierpliwi i wymagający. Chcą znaleźć wybraną informację w kilka sekund po pobieżnym przejrzeniu treści.
Można więc powiedzieć, że masz tylko jedną szansę. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Jeśli zmarnujesz tę szansę, to mało prawdopodobne, że czytelnik jeszcze do Ciebie wróci. Pamiętaj więc, że musisz unikać treści nudnych, schematycznych i bezwartościowych. Bądź intrygujący, zaciekaw, zainspiruj, rozbaw lub naucz czegoś. Używaj prostego języka, żeby tekst czytał się bez wysiłku. Spraw, żeby internauta miał przyjemność z czytania twoich treści. Pokieruj go żeby dotarł do najważniejszych fragmentów. W przeciwnym wypadku niczego nie sprzedasz, a Twój tekst zniknie w czeluściach internetu.
Siła słów kluczowych
Dlaczego tak ważne w tekście są odpowiednie słowa kluczowe? Po pierwsze, dzięki nim potencjalni klienci mają szansę trafić w wyszukiwarce na Twój tekst. Po drugie, są niezbędne w procesie pozycjonowania. Im lepiej dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe pod SEO i połączysz je z wartościowym tekstem, tym większą masz szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Odpowiednie słowa kluczowe możesz znaleźć poprzez wypisanie głównych haseł dotyczących Twojego produktu, usługi itp. Możesz skorzystać z narzędzi analizujących wyniki wyszukiwani internautów. Pomyśl czego może szukać Twój potencjalny klient. Następnie zawrzyj odpowiednie słowa w: tytule, nagłówkach, akapitach, meta tagach, linkach, odnośnikach itp.
Dobre przygotowanie tekstu zarówno od strony merytorycznej, jaki i technicznej jest bardzo ważne. Jednak ile słów kluczowych powinno pojawić się na stronie? Nie da się podać konkretnej liczby. Odpowiednie nasycenie oznacza, że w treści znajduje się na tyle dużo fraz kluczowych, że jest ona atrakcyjna dla wyszukiwarek, a jednocześnie tekst się czyta bez wysiłku. Zawsze pamiętaj, że artykuł piszesz dla czytelnika – on zawsze zauważy, jeśli treść układa się w nienaturalny sposób.
Sekrety formatowania, czyli co zrobić żeby tekst przyciągał wzrok
Załóżmy więc, że masz już przygotowaną wartościową treść, podaną w ciekawy sposób i odpowiednio nasyconą słowami kluczowymi. Jednak jest to długi, zbity tekst. Bez żadnego podziału, wyróżnień i przestrzeni, czytelnik zobaczy tylko ogromną ścianę tekstu. Brak czytelności zniechęci, zdezorientuje oraz zmęczy wzrok. W ten sposób nawet wytrwały czytelnik zrezygnuje po paru zdaniach.
Dobry tekst musi być dobrze sformatowany. Poprawić wygląd artykułu oraz zwiększyć jego czytelność można na kilka sposobów:
- Przygotuj konkretny, wyróżniony i niezbyt długi tytuł – ma zaciekawić oraz być jasnym komunikatem o czym będzie tekst;
- Podziel tekst na akapity;
- Poprowadź czytelnika przez treść dodając nagłówki;
- Zastosuj interlinię – odrobina przestrzeni między linijkami doda przyjemnego dla oka „światła”;
- Wprowadź listy i wypunktowania;
- Wyróżnij główne myśli np. poprzez pogrubienie – ale tylko te najistotniejsze fragmenty;
- Dodaj elementy wizualne, np. grafiki, ramki;
- Możesz również dobrać odpowiednią czcionkę oraz wielkość liter – tekst ma dobrze się prezentować oraz być przyjemny w odbiorze.
Zanim oddasz gotowy tekst
Myślisz, że Twój artykuł jest już gotowy do publikacji? Może zaczekaj chwilę. Nawet jeśli ustalony termin oddania tekstu nieuchronnie się zbliża, daj sobie chwilę odpoczynku i wróć do pracy po jakimś czasie (najlepiej na drugi dzień). Dlaczego? Po oderwaniu myśli będziesz mógł inaczej spojrzeć na treść. „Świeżym okiem” oceń styl tekstu. Ponowne czytanie pomoże Ci wyłapać literówki lub inne drobne błędy. W międzyczasie możesz wpaść jeszcze na jakąś myśl, którą warto poruszyć.
Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, czy tekst jest wystarczająco dobrze sformatowany i czyta się go bez wysiłku, możesz zawsze poprosić kogoś o przeczytanie. Osoba zaufana może udzielić Ci dodatkowych rad, dzięki którym ulepszysz tworzone przez siebie treści.
Nie bój się popełniać błędów!
Skorzystanie z naszych wskazówek pomoże Ci napisać skuteczny i ciekawy tekst, który chce się czytać do końca. Stosuj je, niezależnie czy piszesz artykuł na bloga, czy opis produktu. I co najważniejsze – nigdy się nie poddawaj. Ćwiczenie czyni mistrza, dlatego tylko nieustanna praktyka pozwoli Ci się doskonalić. Używaj prostych słów, zbierz ciekawy materiał, zadbaj o dobre formatowanie, a stworzysz przyjemny tekst, który czyta się bez wysiłku.