Zanim zaczniemy pisać - brief kreatywny może się przydać

Zanim zaczniemy pisać - brief kreatywny może się przydać

Twoja firma podjęła już współpracę z kilkoma copywriterami, jednak wciąż nie masz poczucia, że zatrudniasz do pisania tekstów właściwe osoby? 

Badasz potrzeby klientów, jednak po oddaniu kolejnego zlecenia znów zostaje odesłane do poprawy i masz poczucie zmarnowanego czasu?Być może wcale nie chodzi o brak rzetelnego podejścia do sprawy z jednej lub drugiej strony, a o złą komunikację. Pomóc może brief kreatywny, dzięki któremu lepiej jako klient wyrazisz swoje potrzeby odnośnie zamawianych tekstów. Efektem będą lepsze treści, otrzymane w zdecydowanie krótszym czasie!

Niniejszy tekst przeczytać powinny obie strony - zarówno zlecający teksty, jak i copywriterzy. Osoby zamawiające teksty zyskają dzięki niemu świadomość, że prośba o brief nie wynika z braku umiejętności piszącego tekst, czy z niechęci do zaangażowania w zlecenie, a właśnie z pragnienia napisania treści możliwie najlepszych, bez marnowania czasu na domysły. Każdy z nas ma inną percepcję i z mało precyzyjnych wytycznych wyłuska inną treść. A przecież dobry tekst pisany na zamówienie to przede wszystkim skuteczne zrealizowanie potrzeb klienta.

Pisarzom niniejszy przewodnik posłuży z kolei do jak najlepszej obsługi kontrahentów, którzy na hasło brief zareagują pytaniem:Co to jest? Zawarty w artykule brief - wzór pomoże zaś wypracować indywidualną listę pytań, która będzie usprawniała ich pracę i dawała szansę na lepszą realizację oczekiwań klienta.

Brief: po polsku „krótki”

Krótki. Tyle właśnie znaczy dokładne tłumaczenie słowa „brief” z języka angielskiego. W kontekście dostarczania treści dla klientów mówimy o skondensowanym opisie tekstu, którego potrzebujemy. I nie chodzi tu o napisanie przez zlecającego treści, którą jedynie trzeba wzbogacić o przymiotniki! Tym zająć musi się pisarz, któremu zlecamy napisanie treści. Brief kreatywny powinien odpowiadać na podstawowe pytania odnośnie oczekiwanych efektów. Jakie? Tym zajmiemy się za chwilę. W tym miejscu warto jeszcze wspomnieć o zleceniach wykonywanych w obcych językach. Klienci nie muszą posługiwać się nimi w sposób biegły, dlatego w tym przypadku, aby ułatwić jego spisanie i uniknąć problemów komunikacyjnych poprośmy także o brief po polsku.

Zanim zaczniesz tekst poproś o wypełnienie briefu

Klienci z różnorakich branż zlecają napisanie tekstów. Nie wszyscy zatrudniają marketingowców i muszą wiedzieć co to jest brief. Każdy zamawiający powinien jednak wiedzieć, czego oczekuje po wykonaniu zlecenia, dlatego nie będzie dla niego stanowiło problemu wypełnienie krótkiej ankiety. Dlatego warto w swoich zasobach mieć brief-wzór, który przekażemy przed rozpoczęciem współpracy. Zanim zaczniesz tekst, powinieneś go dokładnie przestudiować, a w razie niejasności, poprosić o dodatkowe wytyczne.

Brief kreatywny: przykład, który może się przydać

Poniżej znajduje się przykład briefu kreatywnego, który może posłużyć jako podstawa do komunikacji z klientem. Zanim wyślemy go do klienta, warto przestudiować jego zawartość i dostosować do naszych preferencji oraz do specyfiki zlecenia.

Zlecenia, które najczęściej trafiają do pisarzy, dotyczą opisu firmy lub produktów. W tym przypadku korzystamy z następującej listy pytań i próśb:

Brief: Przykład 1

1. Co wyróżnia Państwa produkt na rynku?

2. Jakie badania rynkowe mogą być przydatne przy budowaniu argumentacji przemawiającej za Państwa produktem?

3. Które firmy są Państwa bezpośrednią konkurencją?

4. Do jakiej grupy docelowej mają trafić zamawiane treści?

5. Gdzie planują Państwo publikować zamawiane treści (na własnej stronie internetowej, czy na zewnątrz?)

6. Jaka powinna być długość tekstu i czy są specjalne zalecenia odnośnie ich formatowania?

7. W jakim celu zamawiane treści mają być publikowane?

  • zmiana komunikacji marki/produktu,

  • wprowadzenie produktu/marki na rynek,

  • pozyskanie nowych klientów,

  • inne.

8. Czy są słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w tekście?

9. Czy istnieją słowa, których nie należy używać w tekście?

10. Czy istnieje tematyka, której nie należy poruszać w przypadku tekstów dotyczących Państwa produktów/marki?

11. Jeśli posiadają Państwo w swoich zasobach materiały marketingowe na temat produktu, proszę o ich przesłanie.

12. Jeśli posiadają Państwo materiały z poprzednich kampanii content marketingowych, które były szczególnie zadowalające, poproszę o ich przesłanie.

13. Jeśli mają Państwo sugestie, które nie zostały zawarte w poniższych pytaniach, a mogą mieć istotny wpływ na tworzony tekst, proszę o ich przekazanie.

Niniejszy przykład briefu kreatywnego to dość rozbudowana lista pytań, która może być zbyt długa, w przypadku niewielkich zleceń i może odstraszyć klienta. Pamiętajmy, że warto dobrać wzór briefu do wielkości zlecenia, a także do temperamentu naszego klienta. Czasami warto zastosować znacznie krótszą listę zagadnień, ponieważ spełni ona rolę komunikacyjną, a nie zabierze klientowi zbyt wiele czasu. Świetne kampanie powstawały nawet po określeniu czterech celów tekstu, takich jak kolejny, zupełnie inny przykład briefu:

1. Cel komunikacyjny – po co piszemy tekst?

2. Precyzyjna główna myśl – co chcemy przekazać?

3. Ton treści – czy tekst ma być humorystyczny, prestiżowy, konkretny? W jakim tonie mamy go napisać?

4. Określenie zamierzonego efektu – co ma poczuć czytelnik, po lekturze napisanego przez nas tekstu?

Warto zaznaczyć, że to tylko przykład tego, jak może wyglądać brief kreatywny. Jest to narzędzie, które każda agencja, czy copywriter wypracowuje latami. Tworzenie własnego wzoru briefu kreatywnego to zadanie, które pochłonie sporo czasu, jednak warto to zrobić, bo poświęcone godziny to inwestycja w relacje z klientami i skrócenie czasu pracy nad pojedynczymi zleceniami. Dzięki jasno określonym celom możemy polepszyć jakość oferowanych przez nas treści, co na pewno zaprocentuje w przyszłości. Pamiętaj, zanim zaczniesz tekst, poproś o brief kreatywny! Klienci na pewno docenią ten profesjonalizm, ponieważ dobry brief to nic innego jak wyraz partnerstwa i wzajemnego szacunku. Dlatego zarówno po stronie copywriterów, jak i klientów, cel napisania takiego dokumentu nie powinien budzić żadnych wątpliwości.