Marketing rekomendacji. To naprawdę działa!

Marketing rekomendacji. To naprawdę działa!

Szukasz ciekawych i skutecznych form promocji? Marketing szeptany zdecydowanie jest jedną z nich. Jeśli chcesz dowiedzieć się, na czym polega jego działanie i jakie efekty przynosi – przeczytaj nasz artykuł.

Co to jest marketing rekomendacji?

Mianem tym określa się szereg działań marketingowych przekazujących informacje bezpośrednio i naturalnie do odbiorcy. Innymi słowy marketing rekomendacji (częściej zwany marketingiem szeptanym lub z angielskiego buzz marketing) jest zbiorem wielu technik, dzięki którym można znaleźć potencjalnych klientów i bezpośrednio podsunąć im zalety oraz wartość konkretnych produktów i usług. Na jakiej zasadzie to działa?

Marketing szeptany w praktyce

Głównym miejscem tego typu działań reklamowych jest internet. Dlaczego? To właśnie w internecie większość ludzi szuka informacji, opinii lub poleceń dotyczących najróżniejszych rzeczy. Chcą w ten sposób wyrobić sobie własne zdanie, niezależne od otaczających ich zewsząd reklam. Zaglądając na fora lub blogi internetowe oczekują, że znajdą sprawdzone i rzetelne informacje. Jak może wyglądać to w rzeczywistości? Taki sposób działania ludzi można łatwo wykorzystać, żeby znaleźć potencjalnych konsumentów. Właśnie taki cel przyświeca marketingowi rekomendacyjnemu.

Osoby odpowiedzialne za prowadzenie kampanii marketingowej dużo udzielają się na forach i w social mediach. Starają się dołączać do aktywnych rozmów i poruszanych wątków i wywoływać ciekawą, wartościową dyskusję. Po zaangażowaniu innych osób w sposób nienachalny oraz niewymuszony starają się zwrócić uwagę na zalety i praktyczną wartość produktu, którego promocję prowadzą. Bardzo ważna jest tu naturalność. Unika się zbyt entuzjastycznych wypowiedzi o samych superlatywach. Odpowiednio prowadzony marketing szeptany to pobudzanie konwersacji, podsuwanie powodów do rozmowy oraz wywoływanie wypowiedzi innych na temat konkretnego produktu lub usługi. To nie przekonywanie do zakupu – raczej delikatna sugestia poprzez porady, pokazanie wartości, porównania lub wyjaśniania. W ten sposób klient sam podejmuje decyzję o zakupie, opierając się na sile rekomendacji oraz wywołaniu pozytywnej opinii innego konsumenta.

Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz posłużyć się marketingiem rekomendacji, należy przestrzegać pewnych zasad etycznych. W przeciwnym wypadku szeptanka może zostać źle odebrana, a marka zostanie uznana za nieuczciwą.

Dlaczego warto postawić na marketing rekomendacji?

Chociaż ta metoda nie należy do najprostszych, wyróżnia się ogromną skutecznością w porównaniu do innych form reklamy. Podawane w nim opinie przekonują klientów swą naturalnością, a praktyczne, merytoryczne treści wywołują wysoką wiarygodność w odczuciu internautów. Kolejną zaletą jest możliwość szybkiego dotarcia do dużego grona potencjalnych klientów. Posiadając odpowiednie umiejętności prowadzenia dyskusji, buzz marketing można wykorzystywać do promocji dowolnych usług lub produktów. Dobrze przeprowadzana kampania potrafi również pozytywnie wpłynąć na ogólny wizerunek firmy w internecie.

Jakie są formy marketingu szeptanego (WoMM)?

Marketing rekomendacji może być stosowany na wiele sposobów. Obecnie wykształciło się sporo jego form – ogólnie można je nazywać WoMM (ang. Word of Mouth Marketing). Omówmy kilka najpopularniejszych i najchętniej stosowanych szeptanek w internecie:

  • Marketing wirusowy – celem jest stworzenie atrakcyjnej treści najczęściej o charakterze zabawnym lub kontrowersyjnym. Ma wywoływać w odbiorcy chęć przekazania jej dalej (np. poprzez social media), przez co treść sama dociera do potencjalnych klientów.
  • Community marketing – polega na tworzeniu lub uczestniczeniu w małych grupach, które skupiają się wokół jednego zainteresowania. Ich działania mogą być wspierane przez oferowane produkty danej marki.
  • Trendsetting – promowanie w sposób przekonywujący i skłaniający do naśladownictwa, wywołując modę na określony produkt.
  • Brand blogging – firmy współpracują z osobami, prowadzącymi popularne blogi. Opisywanie, porównywanie, udzielanie niezbędnych informacji w zachęcający sposób pozytywnie wpływa na zainteresowanie daną marką.
  • Product seeding – współpraca ze znanymi, wpływowymi osobami, które godzą się używać produktów danej firmy i promować je poprzez pozytywne opinie i naśladownictwo.

 

Jeśli wiesz już, czym jest marketing rekomendacji, możesz wykorzystać go do promocji własnej marki, produktów lub usług. Oczywiście nie musisz robić tego samodzielnie. Lepiej posłużyć się osobą, która w profesjonalny sposób poprowadzi całą kampanię. Możesz mieć wtedy pewność, że stworzone treści wywołają odpowiedni efekt pośród odbiorców w internecie. Zastanawiasz się, do kogo możesz zwrócić się z taką sprawą? Możesz to zlecić nam. Serwis tekstkombinat.pl pomoże Ci stworzyć odpowiednie zlecenie, którym zajmie się doświadczona osoba.