Na co zwrócić uwagę przy wyborze copywritera?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze copywritera?

Szukasz copywritera? Przed Tobą trudne zadanie. Od tego, czy dokonasz właściwego wyboru zależy w dużej mierze sukces Twojej firmy.

Dobrze napisany tekst to skuteczne narzędzie oddziaływania - czy to króciutki slogan, czy większy tekst, słowo ma wyjątkową moc. Wystarczy wspomnieć tu choćby najsłynniejsze hasła reklamowe. Czy bez hasła "Coca Cola to jest to!" napój ten odniósłby u nas tak duży sukces? Niestety, znalezienie copywritera, który dorówna autorce tego sloganu - Agnieszce Osieckiej - przypomina szukanie igły w stogu siana. Jak zwiększyć szansę na zakończenie tych poszukiwań sukcesem?

 

Gdzie szukać copywritera?

Networking

"Szukam copywritera" - rzuć takie hasło wśród znajomych z branży, a masz spore szanse na otrzymanie kontaktów do kilku osób godnych polecenia. To właśnie w ten sposób najlepsi tekściarze zdobywają nowych klientów, a fama o utalentowanych mistrzach słowa szybko się rozchodzi.

Ogłoszenie

Jeśli poszukujesz copywritera do stałej współpracy, dobrym pomysłem może być umieszczenie oferty w popularnych serwisach ogłoszeniowych oraz np. na grupach Facebook’owych pod hasłem „szukam copywritera”. Pamiętaj, że im precyzyjniej opisane wymagania i warunki współpracy, tym większa szansa na znalezienie odpowiedniego kandydata.

Portale dla freelancerów

Jeśli szukasz osoby do luźnej współpracy lub realizacji konkretnego zlecenia, warto zajrzeć na serwisy zrzeszające freelancerów. Wystarczy zamieścić opis zlecenia, by copywriterzy mogli składać oferty. Duża zaletą tego typu serwisów jest system ocen i rekomendacji, a także możliwość przejrzenia poprzednich realizacji danej osoby.

 

Jak wybrać copywritera?

Niezależnie od tego, którą z dróg szukania współpracowników wybierzesz, z pewnością otrzymasz wiele ofert. Kogo wybrać? Wybór copywritera nie jest łatwy. Oto kilka sposobów na wyłonienie właściwego kandydata.

1. Sprawdź portfolio copywritera. Przeglądając wcześniejsze realizacje, możesz zapoznać się ze stylem pisania danej osoby. Warto zwrócić uwagę, czy w portfolio copywitera znajdują się teksty o charakterze i tematyce zbliżonej do Twojego zlecenia. Rzecz jasna wiele osób pisze na bardzo różne tematy, jednak są zagadnienia wymagające dogłębnej znajomości. Teksty specjalistyczne np. o tematyce medycznej lepiej zlecić copywriterowi, który już zajmował się tym tematem. Nie bez znaczenia jest też typ tekstów. Autor znakomitych sloganów reklamowych czy opisów produktów niekoniecznie sprawdzi się jako autor obszernego artykułu sponsorowanego.

2. Zwróć uwagę na sposób kontaktu. To, jak copywriter formułuje swoje e-maile, czy sprawnie odpisuje i precyzyjnie odpowiada na pytanie pozwala wysnuć wnioski na temat przyszłej współpracy. Brak kontaktu, unikanie odpowiedzi czy też zupełny brak pytań odnośnie do zlecenia wróżą problemy.

3. Próbne teksty to temat kontrowersyjny - wielu copywriterów obawia się, że w ten sposób firmy pozyskują bezpłatnie treści. I niestety, zdarzają się nieuczciwi kontrahenci, którzy działają w taki sposób. Dlaczego warto jednak zastosować to rozwiązanie? Próbka pokazuje nie tylko styl danego copywritera, bo to możemy sprawdzić w portfolio, ale pozwala sprawdzić, jak radzi on sobie z konkretnym tematem i stylistyką tekstu. Ważne jest jednak, by odpowiednio zabezpieczyć interesy piszącego. Gwarancją czystych intencji będzie zawarcie w umowie punktu, że próbne teksty nie zostaną nigdzie wykorzystane, chyba że wejdą w skład realizowanego zlecenia, wówczas jednak copywriter dostanie za nie wynagrodzenie. Próbka nie powinna też być zbyt długa - od 1000 do maksymalnie 1800 znaków, jeśli zlecenie jest obszerne to fragment, który pozwala podjąć już decyzję o nawiązaniu współpracy.

 

Na co uważać przy wyborze copywritera?

Niska cena

Bywa kusząca, a na trudnym rynku, gdzie freelancerzy walczą o zlecenia, przyciąganie zleceniodawców niską stawką jest popularne. Zbyt niska cena wiąże się jednak często z niską jakością usługi. Dobry copywriter nie musi schodzić poniżej średniej rynkowej, by otrzymywać zlecenia.

Krótki termin

Każdy, kto szuka copywritera wie, że niekiedy niezbędna jest błyskawiczna realizacja zlecenia. Jednak copywriterzy, którzy proponują zaskakująco krótkie terminy, prawdopodobnie oferują niską jakość usług lub w rezultacie tak nie dotrzymują deadline'ów.