Kradzież formą uznania
Jedną z niepisanych zasad rządzących internetem jest oferowanie swoim klientom tekstów, które będą chcieli skopiować lub sparafrazować inni. Dzięki wyszukiwarkom Google unikalny tekst, na który powołują się inni, powoduje zwiększenie ruchu na stronie, na której został zamieszczony i gwarantuje wysoką pozycję na listach wyszukiwania.
Główne rodzaje tekstów copywriterskich do internetu
Teksty pisane współcześnie przez copywriterów SEO na potrzeby pozycjonowania stron można podzielić na trzy główne rodzaje:
- teksty preclowe – krótkie, niezbyt merytoryczne teksty pod SEO, pisane z myślą o robotach wyszukiwarek, a nie żywych czytelnikach;
- teksty synonimiczne – wykorzystywane głównie przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem, w większości witryn typu Presell Page, katalogowaniu stron czy budowie zaplecza przez niewielkie blogi;
- teksty zapleczowe – pisane z myślą o procesach linkbuildingu i generowania ruchu na stronach, na których są zamieszczane; muszą mieć odpowiednią budowę, podział na akapity i śródtytułu, ale nie wymagają poważnego, merytorycznego zagłębienia się w temat, którego dotyczą;
- artykuły – dobre teksty o średniej długości, dotyczące ściśle określonych tematów, dostarczające czytelnikom wartościowych informacji; tego typu unikalne artykuły są najwyżej cenione przez klientów i często zamieszczane w formie artykułów blogowych. To właśnie długie i wyczerpujące wpisy są najwyżej premiowane obecnie przez wyszukiwarki Google.
Inne rodzaje tekstów na strony internetowe
W zależności od potrzeb klienta doświadczeni copywriterzy są w stanie przygotować wiele innych rodzajów chwytliwych tekstów reklamowych, które są elegancką formą tekstów sprzedażowych. Możemy wśród nich wyróżnić między innymi:
- teksty promocyjne (sprzedażowe) – np. slogany reklamowe, treści reklamowe, ulotki informacyjne lub reklamowe, foldery reklamowo-informacyjne, prezentacje na strony internetowe lub oferty handlowe. Wszystkie tego typu teksty promocyjne wymagają już sporego nakładu pracy, w ścisłym kontakcie z klientem, który ma najobszerniejszą wiedzę na temat swojej oferty. Dzięki stworzeniu tego typu tekstów reklamowych, klient ma szansę na uwypuklenie korzyści, cech wyjątkowych i charakterystycznych jego oferty, wyróżniających go na tle konkurencji. Teksty sprzedażowe o tym charakterze wykorzystywane są często nie tylko w internecie, ale pojawiają się także na tradycyjnych drukowanych formach reklamy, banerach, roll-upach, ulotkach czy folderach.
- teksty PR-owe i ofertowe – wśród których można znaleźć tego typu treści, jak informacja prasowa, teksty sponsorowane (specjalistyczne lub informacyjne), nieszablonowe sposoby przekazywania treści reklamowych, jakimi są wywiad lub rozmowa, felietony, poradniki lub opinie. Wszystkie tego rodzaju teksty prasowe mogą być zamieszczane na przykład w wychodzących regularnie gazetach, dostarczając czytelnikom przekaz z wartościowymi informacjami, ale jednocześnie niosący za sobą reklamę podprogową.
Jak należy pisać teksty copywritererskie do internetu?
Teksty pod SEO muszą spełnić kilka warunków, aby stać się skuteczną formą reklamy i treściami wartościowymi dla robotów wyszukiwarek. Decydując się na pracę copwyritera, warto znać najważniejsze z nich:
- odpowiednie formatowanie tekstów pod SEO: stosowanie nagłówków H1, H2, H3 itd., akapitów, wyróżnień i podziału treści tak, aby jej czytanie już na pierwszy rzut oka przyciągało czytelnika i pozwalało mu na chociażby szybkie przejrzenie chwytliwych nagłówków; to także nagłówki są tymi elementami tekstów na strony internetowe, na które zwracają uwagę algorytmy wyszukiwarek;
- dobór słów kluczowych – najważniejsza dziedzina dotycząca tworzenia odpowiednich tekstów na strony internetowe, która pozwala na generowanie na nich ruchu i wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach; słowa kluczowe często są narzucane przez klienta, ale w sieci znajdziemy także darmowe narzędzia pozwalające na ich wygenerowanie w zależności od podejmowanego tematu;
- unikalne artykuły przekazujące wartościową treść – czyli artykuły niesplagiatowane, poprzedzone solidnych researchem do tematu lub nieszablonowym sposobem jego ujęcia;
- brak błędów ortograficznych i interpunkcyjnych – oczywiście, drobne błędy interpunkcyjne nie dyskwalifikują wartościowej treści, natomiast zamieszczanie tekstów z rażącymi błędami na stronie nie tylko obniża markę firmy, ale jest także powodem dla spadku z wysokich pozycji w wyszukiwarkach.
Spełniając wszystkie powyższe warunki, copywriter nie tylko współtworzy markę swojego klienta, ale buduje również własne portfolio, które umożliwi mu znalezienie stałych klientów, a co za tym idzie: wyższe zarobki.