Copywriting stał się w ostatnich latach bardzo popularnym zajęciem, zwłaszcza wśród studentów i osób, które chciałyby sobie dorobić w czasie wolnym od pracy. Jego wielką zaletą jest możliwość pisania z dowolnego miejsca, w elastycznych godzinach i dowolnym wymiarze czasu pracy. Są jednak osoby, które z tego zajęcia uczyniły swoje główne źródło dochodów i na poważnie zajmują się tworzeniem tekstów. Jakie są tajniki pracy copywritera? Co wyróżnia dobrego twórcę spośród całej masy internetowych pisarzy? Jak zostać copywriterem?
Kopirajter – kto to taki?
Najprościej rzecz ujmując, copywriter tworzy teksty. Określenie jakiego rodzaju są to teksty jest już bardziej skomplikowane, bowiem twórcy odpowiadają zarówno za treści folderów reklamowych, katalogów, ulotek, przez slogany reklamowe, artykuły blogowe - zarówno zwykłe, jak i specjalistyczne – zawartość stron internetowych, aż po treści PR-owe, reklamy radiowe, internetowe i telewizyjne, a także prasowe publikacje. Copywriter pracuje słowem i bawi się nim. Balansuje między zawodem dziennikarza, filologa polskiego i marketingowego drapieżnika.
Jak zostać copywriterem?
Aby zacząć pisać, nie trzeba wiele. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu i dobra znajomość języka, w którym tworzymy. Do tego potrzebny będzie klient ze zleceniem, za które zapłaci. Dla początkujących twórców, dobrym pomysłem będzie szukanie zleceń przez portale zrzeszające zleceniodawców - polecamy 10heads.pl. To dobra rozgrzewka przed starciem z poważniejszymi zleceniami, które również dostępne są we wspomnianej platformie. Już na tym etapie łatwo zobaczyć, czy nadajemy się do takiej pracy. Co więcej, nawet tak drobne zlecenie, jeśli będzie wykonane w sposób satysfakcjonujący dla zleceniodawcy, może być początkiem długotrwałej współpracy.
Zostań copywriterem, czyli jak pisać, by sprzedać produkt?
Praca jako copywriter to nie lekcja języka polskiego – nikt tutaj nie rozwodzi się nad wdziękiem kropel spadającej rosy. Teksty twórców muszą być przede wszystkim klarowne dla każdego odbiorcy, a jednocześnie posiadać w sobie polot, finezję, zagadkę, dowcip. Najważniejszą cechą twórcy tekstów marketingowych jest kreatywność. Otwarty umysł i nieszablonowe spojrzenie nawet na przedmioty codziennego użytku, to najważniejsze cechy, które należy mieć, aby być skutecznym copywriterem.
Gwarantem dobrego tekstu jest profesjonalne podejście nie tylko od strony językowej, ale także merytorycznej. Porządny research powinien poprzedzać realizację każdego zlecenia. Czytelnik musi czuć, że ma do czynienia z profesjonalistami.
Najprostszym sposobem na lepsze wyniki w swojej działalności twórczej, jest nabywanie doświadczenia, czyli pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie. Organizowane są liczne szkolenia z copywritingu, podczas których można nie tylko poszerzyć teoretyczną wiedzę – to także okazja, by skonsultować swoje umiejętności z profesjonalistami i wymienić się uwagami z kolegami z branży.
Copywriter – wymagania klientów
W poszukiwaniu zleceniodawców najważniejszym jest dać się zauważyć. Oryginalność, niezmiennie od lat, jest cechą, której poszukują klienci pragnący pokazać swój produkt z jak najlepszej strony. Jednak w walce o uwagę i propozycje współpracy nie warto się całkowicie zatracać, aby nie przekroczyć granic dobrego smaku. Bardzo łatwo jest z oryginalnego stać się karykaturalnym i tandetnym, więc uważajmy w tej batalii na każdy krok.
Wbrew pozorom, zdalny copywriter wcale nie jest skazany na odizolowanie od społeczeństwa. Kontakt z ludźmi może się okazać częstszy, aniżeli w pracy na etacie, ponieważ tutaj sam jesteś sobie szefem, specjalistą od pozyskiwania klientów i swojego wizerunku. Złotą zasadą dobrego copywritera jest szacunek do klienta. Szanuj jego czas, terminy, na które się umówiliście, słuchaj tego, co ma ci do przekazania i pytaj, jeśli nie wiesz. Jeżeli w trakcie pracy okaże się, że możesz nie sprostać pewnym założeniom – poinformuj go o tym wcześniej. Gdy zawaliłeś – uczciwie się przyznaj. Nie ma nic gorszego niż lawirowanie, manipulacje i brak uczciwości.
Początkującym twórcom może być ciężko pozyskać zlecenie. To normalne, że jako klienci, ufamy profesjonalnym podmiotom z dużym doświadczeniem. Istotne jest, aby nie zrażać się odmowami lub brakiem kontaktu ze strony zleceniodawców, tylko wytrwale działać. Kropla drąży skałę.
Organizacja pracy
Nie masz nad sobą szefa, przełożonego, ani nikogo innego, kto zmotywuje cię do działania. Dlatego tak istotna jest samodyscyplina i zawzięcie, by pracować nawet wtedy, gdy łóżko zalotnie łypie na ciebie z drugiego końca pokoju. Motywacja do pracy to jedno, ale równie duże znaczenie ma odpoczynek. Modny ostatnio termin „work-life balance” jest znacznie cięższy do urzeczywistnienia, gdy pracujemy w domu. Zapominanie o odpoczynku to prosta droga do znużenia wykonywanymi zleceniami. Nie zapominaj, aby w twoim rozkładzie tygodnia przeznaczyć choć jeden dzień na leniuchowanie i oderwanie myśli od wytycznych z briefu.
Wiele osób poleca wybranie sobie specjalizacji, w której najlepiej się czujemy i doskonalenie się w niej. Jest to dobry pomysł, bo zarobki za teksty specjalistyczne są o wiele wyższe, niż za zwykłe treści, ale warto czasem dla odmiany zmierzyć się z innym wyzwaniem, by nie popaść w rutynę i twórczą niemoc.
Copywriting – jak zacząć?
Najprostszym sposobem jest po prostu działać. Jeśli jesteś pewny, że to praca dla ciebie, nie masz problemu z samodyscypliną, a twoja głowa aż kipi od oryginalnych pomysłów, to siadaj do komputera i pisz. Jakościowe treści obronią się same i są twoją najlepszą wizytówką. Copywriting to ciekawy i rozwijający zawód, który nie tylko daje możliwość zdobywania bardzo wszechstronnej wiedzy, ale także absolutną wolność i niezależność, którą wiele osób ceni sobie o wiele bardziej, aniżeli ciepłą posadkę w hierarchicznych strukturach przedsiębiorstw. Tytułem końca – jeśli wahasz się nad tym, czy bycie copywriterem jest dobrym pomysłem, zastanów się: czy zawód, który można wykonywać z drugiego końca świata, leżąc na leżaku na piaszczystej plaży w Tajlandii, ma w ogóle jakieś wady?