Copywriting - co to jest? Wszystko, co chciałbyś wiedzieć

Copywriting - co to jest? Wszystko, co chciałbyś wiedzieć

Pojęcie to pojawia się coraz częściej w internecie, w otaczającej nas codzienności oraz w ofertach pracy. Nie jesteś pewien, co to jest copywriting?

Bardzo ogólnie mówiąc jest to sztuka pisania tekstów. Mają one do spełnienia ważną funkcję. Ich sukces zależy od odpowiedniej optymalizacji – dzięki temu wpływają na zwiększenie sprzedaży, a także przyciągają uwagę do konkretnych produktów oraz usług.

Myśląc nad tym, czym jest copywriting, zwróć uwagę na wszystkie informacje tekstowe związane z prowadzeniem firmy, sklepu internetowego oraz blogiem. Wszelkie treści pisemne, które są wtedy tworzone, należy do obszernej kategorii nazywanej SEO copywriting. Należą do nich: emaile, opisy produktów, artykuły na blogach, wpisy na Facebooku, a także tytuły lub nagłówki.

Copywriting internetowy w praktyce

Żeby napisać odpowiednią treść, która przyciągnie klientów, dobrze jest posiadać tzw. „lekkie pióro”. Jednak to nie wszystko. Dobry tekst jest optymalizowany nie tylko pod czytelnika, ale też pod kątem wyszukiwarek internetowych. W tym celu uwzględnia się konkretne słowa kluczowe. Odpowiednio zredagowany tekst sprawi, że mechanizmy wyszukiwarek umieszczą stronę wysoko w wynikach wyszukiwania. W skrócie: copywriting w internecie pozwala wpłynąć na to ilu czytelników pojawi się na danej stronie i skorzysta z prezentowanej oferty.

Istotna jest ilość słów kluczowych. Jeśli tekst jest nadmiernie nimi wypełniony, to nie jest naturalny. Mechanizmy wyszukiwarek analizują pod tym kątem treści na stronach i taki tekst jest uważany za mniej wartościowy – przez co otrzyma niższy wynik w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego copywriting w internecie pełni tak ważną rolę. Tylko treści wartościowe i odpowiednio zoptymalizowane mają szansę powodzenia.

Czym się wyróżnia skuteczny copywriting?

Tworząc treść z myślą o czytelnikach należy pamiętać o zasadach pozycjonowania. W ten sposób wartościowa treść łączy się z technikami, które współpracują z robotami wyszukiwarek. Odpowiednio dobrane frazy kluczowe związane z ofertą i optymalnie skomponowane z treścią to klucz do sukcesu. Niezwykle ważne jest żeby treść była unikatowa oraz przyciągała uwagę potencjalnego czytelnika. Jak to robić? O tym mówi dalsza część naszego poradnika SEO copywritingu.

Tworząc skuteczny tekst należy zebrać odpowiednie informacje. Dobry copywriter uwzględni oczekiwania klienta, zdefiniuje unikalne cechy sprzedaży (USP), dowie się jakie treści powinien zawrzeć, sprawdzi preferencje grupy docelowej, poszuka sprawdzonych i merytorycznych informacji oraz zadba o odpowiednią stylistykę tekstu. Stworzona w ten sposób treść tworzy prawdziwie skuteczny copywriting – który jest doskonałą reklamą zwiększającą sprzedaż, środkiem do uzyskania wysokiej pozycji w wyszukiwarce oraz tworzy wizytówkę firmy.

Skąd mogę wiedzieć, że copywriting w internecie to praca dla mnie?

Po pierwsze musisz się zastanowić czy w ogóle lubisz pisać. Jeśli lubisz szukać informacji na różne tematy, jesteś kreatywny, w głowie zawsze masz mnóstwo pomysłów, a wszystko to potrafisz okrasić odpowiednim słownictwem z ciekawą stylistyką dopasowaną do potrzeb zlecenia – copywriting może być świetnym pomysłem. Dodatkowo posiadając wiedzę na temat psychologii sprzedaży oraz potrafiąc wpływać słowem na innych możesz tworzyć naprawdę skuteczne i wartościowe treści.

Nawet jeśli teraz myślisz, że jeszcze nie posiadasz odpowiednich umiejętności – nie martw się. Najważniejszy jest trening. Na początek zajmij się najprostszymi formami z zakresu SEO copywriting . Z czasem coraz łatwiej będzie ci przychodzić pisanie.

Podnosić swoje kwalifikacje możesz również poprzez szkolenie copywritingowe. Może się ono odbywać stacjonarnie lub w formie kursu internetowego. Ogromną zaletą takiego szkolenia jest szybkie zdobycie wiedzy bezpośrednio od specjalistów. Pomogą wyeliminować najczęstsze błędy i nabrać właściwych zwyczajów. W tej chwili szkolenia z copywritingu są dostępne w wielu miejscach – łatwo więc wybrać ofertę, które będzie najlepiej dostosowana do własnych potrzeb.

Copywriting jako praca przez internet

W ostatnich latach praca wykonywana zdalnie daje niezwykłe możliwości łączenia codziennych obowiązków, pracy zarobkowej oraz czasu na pasje. W tej dziedzinie również świetnie sprawdza się copywriting SEO. Tę pracę bez problemów można wykonywać z domu. Co więcej, możesz dostosowywać czas pracy do własnego planu dnia.

Taką pracę przez internet można wykonywać z dowolnego miejsca. W związku z tym nie tylko oszczędzasz na dojazdach –nie jesteś w żaden sposób ograniczony. Wystarczy tylko komputer żebyś mógł pisać z domu, z kawiarni lub nawet na wyjeździe zagranicznym. Praca-copywriting jest w związku z tym doskonałą propozycją dla każdego, kto często zmienia miejsce zamieszkania lub po prostu nie lubi być ograniczony ścianami biura.

Ile zarabia copywriter?

Jeśli wiesz już, co to jest copywriting i w jaki sposób są tworzone te treści, może się zastanawiasz czy w ogóle da się na tym zarobić. Na samym początku nie generuje dużych zarobków, ponieważ bez doświadczenia lepiej wybierać proste zlecenia – copywriting zawsze potrzebuje tekstów niskiej jakości (tzw. precli), które są wykorzystywane przez katalogi internetowe itp. Może nie są one drogie, ale są doskonałym sposobem na ćwiczenie warsztatu i zdobywanie umiejętności. Napisanie takiego tekstu nie zajmuje wiele czasu, dlatego copywriting w internecie może być świetnym zajęciem w wolnym czasie.

Z czasem możesz się podjąć bardziej wymagających zleceń. Jak się okazuje,copywriting jako praca, może stać się źródłem dość stabilnego dochodu. Wyszukiwanie materiałów, bogaty język – to wymaga dużego zaangażowania, co jest bardzo cenione przez firmy. Dlatego bardzo dobrzy copywriterzy bez problemów utrzymują się z prowadzenia własnej działalności w tej dziedzinie.

Copywriting – przykłady popełnianych błędów

Nikt nie zrobi postępów, jeśli nie uczy się na błędach. Jednak musisz je poznać, żeby ich uniknąć. W naszym poradniku od SEO copywritingu zawarliśmy parę wskazówek, które mogą pomóc ci tworzyć jeszcze lepsze treści.

  • Unikanie pisania wyłącznie pod wyszukiwarki – połączenie suchego copywritingu SEO z treścią dostosowaną pod czytelnika jest sztuką, którą cały czas trzeba rozwijać.

  • Czytelny układ – nawet najlepszy tekst nie zostanie odczytany, jeśli nie będzie przejrzysty. Warto zadbać o ciekawe nagłówki oraz przestrzenie między akapitami – taki układ przyciąga wzrok, a treść jest dobrze odbierana.

  • Nadmierne „lanie wody” – chociaż dobrze jest zadbać o opisowy język, to jednak należy go zrównoważyć wartościową treścią. Unikaj sztucznego zwiększania objętości tekstu. Jeśli jednak musisz, wysil się na kreatywność.

  • Brak odpowiedniego „researchu” – tworzenie naprawdę wartościowego copywritingu internetowego wymaga znalezienia cennych informacji. W ten sposób treść będzie się odróżniać od innych, a czytelnik znajdzie sprawdzone odpowiedzi na swoje pytania.

To tylko parę przykładów copywritingowych błędów, które popełnia praktycznie każdy. Nie przejmuj się - im częściej będziesz nad tym pracował, tym lepsze teksty będziesz pisał. Taki wysiłek z pewnością się opłaci. Twoja praca przyniesie lepsze efekty, które z pewnością zostaną docenione.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik SEO copywritingu stał się dla ciebie źródłem cennych informacji. Temat jest bardzo szeroki, więc chcieliśmy w tym miejscu zebrać najważniejszą wiedzę. Wiedząc już co to copywriting, gdzie można go znaleźć, jakie funkcje spełnia może chętniej spróbujesz swoich sił w tej dziedzinie? Nie mamy wątpliwości, że praca przez internet w copywritingu to świetny pomysł żeby z jednej strony nieco sobie dorobić, a z drugiej podszkolić umiejętności językowe i marketingowe.