Stawka copywritera
Kiedy ustalimy już, że dobry tekst musi swoje kosztować, zadajemy kolejne pytania: ile kosztuje taki tekst? Jak wygląda cennik copywritera?
Nie uzyskamy jednej odpowiedzi. Czemu? Bo to tak jakby zadać pytanie: ile kosztuje samochód? Odpowiedź będzie uzależniona od wielu czynników. Tak samo jest z cennikiem copywritera. Pod uwagę jest brane wiele elementów, które ostatecznie kształtują cenę za daną usługę.
Ile zarabia copywriter?
Copywriter utrzymuje się z pisania tekstów, a co za tym idzie, jego stawka musi być na tyle duża, by mógł się z tego utrzymać oraz by mógł opłacić wszystkie poniesione z tego tytułu koszta. O jakich kosztach mowa? Mam tu na myśli wydatki ponoszone z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, podatek, składka zdrowotna oraz wszystkie koszty dodatkowe (np. usługi biura rachunkowego, wynajem wirtualnego biura, komputer, prąd, literatura itp.).
Nie samym pisaniem copywriter żyje
To nie tak, że siadamy w wygodnym fotelu, odpalamy sprzęt i popijając kawę, klepiemy osiem godzin w klawiaturę komputera. Nie na tym polega ta praca. Gdyby właśnie tak to wyglądało, zawód copywritera stałby się jednym z najlepiej opłacanych zajęć. Żeby móc napisać zamówiony tekst potrzebna jest wiedza, którą copywriter zdobywa podczas przeprowadzenia dokładnego badania tematu/rynku. Polega ono na wyszukaniu odpowiednich informacji, przeczytaniu, zrozumieniu oraz porównaniu z innymi źródłami. Dopiero po tych czynnościach można zabrać się do ułożenia jakiegoś planu działania, który następnie przerodzi się w zamówiony tekst. Sam research (w zależności od tego, jaki temat porusza zlecenie) może potrwać około 1-3 godzin. W ten sposób pozostaje nam jakieś pięć godzin na pisanie, a co za tym idzie — stawka copywritera wzrasta.
Skąd się biorą zarobki copywritera?
Ustaliliśmy, co składa się na wydatki osoby piszącej teksty na zamówienie, oraz że jego dniówka na samym pisaniu nie polega. To możemy się wziąć za podliczenie zarobków copywritera? Nie, bo to jeszcze nie koniec jego obowiązków. O ile pracujący na etacie nie muszą się o to martwić, tak już copywriter freelancer zyskuje dodatkowy obowiązek do swojej listy. O czym mowa? O pozyskiwaniu klientów. Wolny strzelec sam musi zadbać o wypełnienie swojego portfela zleceń. Jest to ta część pracy, która często nie jest brana pod uwagę w trakcie obliczania stawki, ani przez klienta, ani przez samego copywritera. Tymczasem bez pozyskiwania klientów copywriter nie ma zleceń, a bez zleceń nie zarabia. Uznajmy więc, że średnio poświęcamy na to około godzinę. To oznacza, że na samo pisanie pozostaje nam już tylko około czterech godzin pracy. Tym samym stawka copywritera znów wędruje w górę.
Dalej szukasz taniego copywritera?
Wiesz już jaki zakres obowiązków przypada na przeciętny dzień copywritera oraz ile czasu to trwa. W dalszym ciągu wolisz kogoś, kto zrobi to taniej? Niższa stawka oznacza, że musi więcej napisać, by mógł zarobić na swoje utrzymanie. W ten sposób traci czas na porządne badanie rynku, byleby jak najszybciej "machnąć" twój tekst i przejść do następnego. Patrzy na to, by wyrobić się w czasie i tym samym nazbierać, chociaż na równowartość najniższej krajowej (a umówmy się: w dzisiejszych czasach to niewiele).
Pomijając tak ważny etap, traci rozeznanie w danym temacie, co później przekłada się na niską jakość tekstu wykonanego właśnie dla Ciebie.
Podsumowanie
Warto pamiętać, że usługa (a praca copywritera polegająca między innymi na pisaniu tekstów właśnie tym jest) nie może być wykonana tanio, szybko i dobrze zarazem. Zanim więc wybierzemy usługi copywritera z tańszym cennikiem, zastanówmy się, na której z tych trzech wymienionych wyżej rzeczy zależy nam najbardziej.